درز انبساط و درز انقطاع چیست؟

درز انبساط :

برای جلوگیری از خرابیهای ناشی از انبساط و انقباض ساختمان بر اثر تغییر درجه حرارت محیط خارج یا جلوگیری از انتقال بار ساختمان قدیمی مجاور به ساختمانی که جدید احداث می شود ، همچنین در مواردی که ساختمان بزرگ است و از چند بلوک متصل به هم تشکیل می شود ، باید به کار بردن درز انبساط در محل مناسب پیش بینی شود . حداقل فاصله ای از ساختمان با اجزای ساختمانی که باید در آن درز انبساط پیش بینی شود ، به نوع ساختمان ، تعداد طبقات ، مصالح مصرفی و آب و هوای محل احداث بستگی دارد ؛ بنابراین باید با مطالعه کافی محل اندازه آن را مهندس طراح تعیین کند. در کلیه ساختمانهای فلزی که طول آنها بیشتر از  50  متر باشد ، باید در طول ساختمان درز انبساط پیش بینی کرد .

این طول مربوط به ساختمانهای فلزی و بدون پوشش محافظ است که نباید از  50  متر و یا در ساختمانهایی با پوشش محافظ  و در حالات خاص نباید از یکصد متر تجاوز کند. برای پوشاندن و پر کردن فواصل درز انبساط از مواردی استفاده می کنند که قابلیت ارتجاعی داشته باشد . باید دقت شود که فاصله درز انبساط به هیچ وجه با مصالح بنایی یا ملات پر نگردد. اگر در هنگام استقرار اسکلت فلزی ، ستونهایی که در مجاورت یک درز انبساط قرار دارند ، به طور موقت به وسیله قطعات فلزی متصل شده اند ، پس از استقرار ، باید این اتصالات بریده شوند تا ساختمان در محل درز انبساط به کلی از قسمت مجاور خود جدا باشد.

درز انقطاع  :

برای جلوگیری از خسارت و کاهش خرابی ناشی از ضزبه ساختمانهای مجاور به یکدیگر ، بویژه در زمان وقوع زلزله ، ساختمانهایی که دارای ارتفاع بیش از  12  متر یا دارای بیش از  4  طبقه هستند ، باید به وسیله درز انقطاع از ساختمانهای مجاور جدا شوند ؛ همچنین حداقل درز انقطاع  در تراز هر طبقه برابر  100/1  ارتفاع آن تراز از روی شالوده است . این فاصله را می توان در محلهای لازم با مصالح کم مقاومت که در هنگام زلزله در اثر برخورد دو ساختمان به آسانی مصالح مزبور خرد می شوند ، پر کرد.

به نقل از وبلاگ مهندسی ساختمان

نظرات 5 + ارسال نظر
shaparak دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 21:40

جای رازقی خالی...!

المیرا دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 22:09 http://musicforever.blogfa.com

جالب و مفید بود شاپرک جان
دستت درد نکنه

خواهش میکنم عزیزم...

سینا دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 22:41 http://omide-ma.blogsky.com

طبق مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان :در صورتی که طول یا عرض ساختمان از ۲۵ متر در مناطق خشک یا ۳۵ متر در مناطق معتدل و یا ۵۰ متر در مناطق مرطوب تجاوز کند اجرای درز انبساط در آن الزامی است.
درز انقطاع:در ساختان با پلان منظمی که نسبت طول به عرض ساختمان از ۳ بیشتر است باید با ایجاد درز انقطاع آن را به مستطیل هایی تبدیل کرد که نسبت طول به عرض آنها از ۳ بیشتر نباشد.

شاپرک:
از شما هم ممنون آقا سینا...

سعید محمدی سه‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 00:27

مطالب این پست خیلی مفید بود .
خیلی ممنون .

ولی من هیچی نفهمیدم .

شاپرک:
خواهش میکنم دکتر...!

فرزانه سه‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:13 http://www.archoekuchak.blogsky.com

بله وقتی هم شکل هندسی ساختمون از او حالت منظم در بیاد مثلا یه مربع به یه ذوزنقه یا هر شکل نا متقارن دیگه ای متصل بشه باید از این درز استفاده کرد من سر کلاس شهرستانی در مورد اینا ازش سوال کردم بچه ها منو به فحش گرفتن که چرا کلاسو کش میدم

شاپرک:

عزیزم تو سوالاتت رو بپرس...
مطمئن باش تویی که به جایی میرسی نه اونایی که....!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد