زندگینامه وارتان هوانسیان معمار مشهور ایرانی

زندگینامه وارتان هوانسیان معمار مشهور ایرانی وارتان نخستین مدرنیست معماری ایران، بود که نهضت باستان گرایی دوره پهلوی را مورد حمله قرار داد.او طی دو دهه ۲۰ و ۳۰ از پیشروترین معماران مدرن و نیز از پرکارترین آرشیتکت های ایران به محسوب می شد و شیوه کارهایش به "سبک وارتان" معروف شد.... 

 

 

بقیه در ادامه ی مطلب...

وارتان هوانسیان در سال ۱۲۷۵ در تبریز متولد شد. او نخست در رشته نقاشی مدرسه هنرهای زیبای پاریس(بوزار) تحصیل کرد ولی پس از مدتی در معماری ادامه تحصیل داد و دروس شهرسازی را نیز فراگرفت. او در سال ۱۳۱۴ پس از ۱۷سال تحصیل و کار در اروپا به ایران بازگشت و به عنوان اولین معمار مدرن ایرانی پایه گذار و مجری اندیشه معماران مدرن در ایران شد. شروع کار وی با استخدام در اداره شهربانی بود. از آثار مهم وارتان، قصر شاه در سعدآباد،هنرستان دختران(خیابان سرهنگ سخایی)،تکمیل عمارت کلوپ افسران وزارت جنگ،مهمانخانه بزرگ دربند،طرح مهمانخانه ایستگاه راه آهن(۱۳۱۹-شمال شرقی میدان راه آهن، که ظاهراً ساخته نشد)،طرح هتل فردوسی،ساختمان یتیم خانه سوم اسفند،عمارت اصلی بانک سپه(اول خیابان امام خمینی)،بانک سپه بازار و نیز بانک سپه مراکز استان ها،سینما متروپل در خیابان لاله زار و سینما دیانا در خیابان شاهرضا(انقلاب)است. ضمن اینکه از او تعداد زیادی ساختمان های اداری،تجاری و نیز منازل مسکونی به جا مانده است. وارتان اولین مدرنیست معماری ایران،نخستین شخصی بود که نهضت باستان گرایی دوره پهلوی را مورد حمله قرار داد با این اندیشه که: ▪ آیا باید از گذشته تقلید و آثار ذیقیمت قدیمی را تجدید کرد؟ ▪ یا اینکه به آینده نگریست و معماری را با طرز زندگی جدید وفق داد؟ وارتان با این اندیشه و در طی دو دهه ۲۰ و ۳۰ از پیشروترین معماران مدرن و نیز از پرکارترین آرشیتکت های ایران بود. به گونه ای که شیوه و تعدد کارهای او به "سبک وارتان" معروف شد. از ویژگی های کار او می توان به پنجره های بلند پله خانه،پنجره افقی،روکار و نازک کاری های سیمانی،ایجاد خم در نبش ساختمان های دو نبش،سایه بان و لبه سیمانی بالای پنجره ها و نیز دور ساده سقف که در میان معماران به چفته وارتانی مشهور است.  

منبع:کیانی، مصطفی، معماری دوره پهلوی اول ،موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران،زمستان ۱۳۸۳ http://www.memary.blogsky.com/?PostID=۹

نظرات 19 + ارسال نظر
رازقی یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 15:03

ای بابا مگه بهت نگفتم که بابا بزرگم خوشش نمیاد اینقدر از کاراش تعریف کنن حالا غرش و سر من میزنه
راستی شاپرک جون کجایی بابا بی سر و صدا شدی اخه حرفی حدیثی چیزی...

رازقی یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 15:09

می گم دیدی چی به سر وبمون اومد
چرا اینجا اینطوری شده ه ه ه ه ه...
یادش بخیر چقدر سر به سر هم می ذاشتیم
منو بگو که خواب و خوراکم شده بود وب
و اما ناگهان...
سیاهی همه جا رخنه کرد...
و از دل جنگل بزرگ جادوگر بدجنس سر بلند کرد...


ببخشید یهو کانال عوض شد خوب داشتم می گفتم چرا دیگه هیچکس نمیاد؟؟؟؟

رازقی یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 15:11

بچه ها بیایین دیگه رازقی جونتون اومده

رازقی یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 15:26

سلام کی اینجاست؟

shaparak یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 15:33

سلام........
من بی سر و صدا باشم بهتره...
چون ممکنه زمین و زمان بهم بریزه...!

رازقی یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 15:35

تو اینجایی هیچی نمی گی ای ول به مرامت بابا دستت درد نکنه...
منو باش که می گم چرا بچه نیستن؟!!!!!!!!!!!!!

shaparak یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 15:43

خواهش...
خوش اومدی رازقی جان...
بچه ها دلشون برات تنگ شده بود...

سینا یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 16:41

تصویری ;عکسی; کاریکاتوری; تمثالی به هر صورت یه چیزی از آثار گرانقدر آن عزیز سفر کرده می زاشتی دیگه ما رو هم اینقدر به دردسر نمی انداختی .

شاپرک:
آقا سینا مقاله رو من گذاشتم...
تقصیر رازقی نیست...
فرصت نشد...ببخشید...

غریبه دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 00:19

سلام خوبید بچه ها؟؟
واقعا شما ها کجایید؟؟
دلم تنگ شده بیاید دیگه..جون من؟؟؟
کلی حرف دارم..

امران دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 02:34

رازقی منظورت از جنگل ادامه داستان من که اون شب براتون تعریف کردم و خاستم تبدیل به کتابش کنم که نیست /

امران دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 02:41

من که به دونفر بودنتون شک دارم .هروقت این میره اون میاد اون میره این میاد . این کامنت میزاره ،این به اسم اون جواب میده. اون کامنت میزاره ،اون به اسم این جواب میده.
خدایا خودت ختم به خیرش کن.

شاپرک:

سینا دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 17:39 http://omide-ma.blogsky.com

اگه لحن جملات کمی تند بود ببخشید.اخه دنبال تصویری از آثارش گشتم اما چیزی پیدا نکردم
هر چند وقتی کافی و وافی نداشتم که با دقت بگردم

شاپرک:
خواهش میکنم آقا سینا این حرفا چیه...؟!
اگه فرصت شد...چشم حتما پیدا میکنم و میذارم...

آسمون دل مریمی دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 22:45 http://www.asemunedeleman.blogfa.com

سلام عزیز خوبی قبول شدم راهبرد شمال ولی اصلا حس و حال داشنگاه ندارم نمیدونم چم شده دارم دیوونه میشم دوس ندارم بیام از خونه بیرون

شاپرک:
سلام عزیز....به سلامتی...
موفق باشی...

چرا...؟؟؟چرا ناراحتی؟؟

رازقی چهارشنبه 21 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:17

دکتر جان حالا چرا اسمتو عوض کردی؟؟؟

مریمی جان این احساس تو بسیار بسیار عادیست.
برو پشیمون نمیشی...

غریبه جان هرچه دل تنگت میخواهد بگو.
من میام میبینم.

فرزانه و المیرا کجایین پس؟
خبری ازتون نیست

اقا سینا چیه درگیری با خودت؟چه خبر از واشنگتن؟

خوب به قول مصطفی شاپی جون از شما چه خبر؟نیستی هستی اصلا چیستی؟

شاپرک:
یه شب پره که واسه خودش بال بال میزنه....
کاری به کار کسی نداره ولی.........

رازقی چهارشنبه 21 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:22

بچه ها خیلی ددلم براتون تنگ شده
اگه این روزا به دلایلی نمی تونم زیاد بیام معذرت ایشالله حل می شه همه چیز و من به آغوش گرم شما باز خواهم گشت.
ولی شما همچنان سنگرها را خالی نکنید
فعلا بای تا بعد

غریبه چهارشنبه 21 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 14:02

نگران نباش ...
پرچم هنوز بالا هست
نگاه کن.............

شاپرک:

امران چهارشنبه 21 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 17:52

رازقی نیومدی هم نیومدی . من به جات کشیک میدم

شب پره رو خوب اومدی .

فرزانه پنج‌شنبه 22 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:15 http://www.archoekuchak.blogsky.com

سلام رازقی جان من همیشه میام فقط نظر نمیذارم چون این حق قانونی منه که کسی به نظرم بی حرمتی نکنه و پاکش نکنه اگه من داشتم اشتباه میکردم میتونست نظر منو بذاره و جوابش رو هم بهم بده اما این کار یعنی بی حرمتی به من و من جایی که آزادی بیان نداشته باشم نظر نمیذارم

شاپرک:
من معذرت خواستم...بازم معذرت میخوام...قصد بی احترامی نداشتم...

امران پنج‌شنبه 22 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 21:16

اون چیه ؟ دعوا
نفس کش اینجا کیه که خط خطیش کنم .

پاک کردن نظرات اصلا کار درستی نیست شما این حق را باید برای گزارنده نظر باز بگزارید .

نوشتن نظرات توهینی یا من که ندیدم و تازه اومدم کار درستی نیست . من تازه اصلا هیچکدومتون رو هم نمیشناسم .

امیدوارم که همتون رو روز شنبه جلوی سلف ببینند . من نه دیگران

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد